تکبر واÙستکبار Ù…Ùتی منیب الرØ+مٰن
تکبّÙر اور اÙستکبارÛÛ’ Û” اسی قبیØ+ خصلت Ù†Û’ شیطان Ú©Ùˆ ÛÙ…ÛŒØ´Û Ú©ÛŒÙ„Ø¦Û’ راندÛÙ” Ø¯Ø±Ú¯Ø§Û Ú©ÛŒØ§â€˜Û”ï·² عزّوجلّ کا ارشاد ÛÛ’: ''اور جب ÛÙ… Ù†Û’ Ùرشتوں سے Ùرمایا:آدم Ú©Ùˆ Ø³Ø¬Ø¯Û Ú©Ø±Ùˆâ€˜ تو ابلیس Ú©Û’ سوا سب Ùرشتوں Ù†Û’ Ø³Ø¬Ø¯Û Ú©ÛŒØ§ ‘ اس Ù†Û’ انکار کیا اور تکبّرکیااور کاÙر Ûوگیا‘‘ (البقرÛ:44)Û” عÙجب Ú©Û’ معنی Ûیں ''غرور میں مبتلا Ûونا‘‘ اور'' تکبّÙر واÙستکبار‘‘کے معنی Ûیں ''خود Ú©Ùˆ بڑا گرداننا یا بڑا سمجھنا‘‘۔'' اَلْمÙتَکَبÙّر ْ‘‘ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©ÛŒ صÙØªÙ Ø¬Ù„ÛŒÙ„Û ÛÛ’ ‘ Ø+قیقی کبریائی اور بڑائی صر٠اسی Ú©ÛŒ شان ÛÛ’ ‘ اسی لیے سورۃ الØ+شر آیت :23میں جÛاں اﷲتعالیٰ Ú©ÛŒ ایک سے زائد صÙØ§ØªÙ Ø¬Ù„ÛŒÙ„Û Ú©Ùˆ ایک مقام پر بیان Ùرمایا Ûے‘ ان میں ''اَلْمÙتَکَبÙÙ‘Ø ±â€˜â€˜Ú©ÛŒ صÙت بھی Ûے‘ اس Ú©Û’ معنی Ûیں :'' بڑائی والا‘ عظمت والا‘‘۔ Ø¨Ù‚ÙˆÙ„Ù Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø§Ù‚Ø¨Ø§Ù„Ø” :
سر وری زیبا Ùقط اÙس ذات٠بے Ûمتا Ú©Ùˆ ÛÛ’
Ø+کمراں ÛÛ’ اک ÙˆÛÛŒ ‘ باقی بتان٠آزری
Ø+دیث٠قدسی میں رب ذوالجلال ÙرماتاÛÛ’: ''کبریائی میری ''رÙدائ‘‘ اور عظمت میری ''اÙزار‘‘ ÛÛ’ ‘ سو (بندوں میں سے) جو ان صÙات میں مجھے چیلنج کرے گا‘ تو میں اسے جÛنم میں داخل کردوں گااور ایک روایت میں ÛÛ’ : جÛنم میں پھینک دوں گا‘‘(سنن ابن ماجÛ:4175)Û” جب ''رÙدائ‘‘ اور ''اÙزار‘‘ Ú©ÛŒ نسبت اﷲ Ú©ÛŒ ذات Ú©ÛŒ طر٠کی جائے ‘ تو اس Ú©Û’ ÙˆÛÛŒ معنی مراد ÛÙˆÚº Ú¯Û’ ‘جو اس Ú©Û’ شایان٠شان Ûیں۔ اﷲتعالیٰ Ú©ÛŒ ذات جسم‘ جسمانیات ‘ اÙÙ† Ú©Û’ عَوارض‘ لَوازÙÙ… اور Ù…ÙتعلÙّقات سے پاک Ûے‘ مقدَّس اور Ù…Ùعَرَّیٰ ÛÛ’ Û” قرآن ÙˆØ+دیث میں اس طرØ+ Ú©ÛŒ نسبتیں انسانوں Ú©Ùˆ سمجھانے Ú©Û’ لیے ارشاد Ùرمائی گئی Ûیں‘ ان سے ان Ú©Û’ Ø+قیقی معنی مراد Ù†Ûیں Ûوتے‘ Ø¨Ù„Ú©Û Ø°Ø§ØªÙ Ø§ÙلوÛیّت جلّ وعلاء Ú©Û’ شایان٠شان جو بھی معنی مراد ÛÙˆÚº ‘ ان پر Ûمارا ایمان ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ø§ÛŒØ³Ø§ ÛÛŒ Ûے‘ جیسے Ûماری مثالی دنیا میں اعلیٰ مناصÙب Ú©Û’ لیے ایک خاص یونیÙارم یا لباس ÛوتاÛÛ’Û”Ø+دیث٠پاک سے مراد ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û''Ù…ÙتَکَبÙّر‘ €˜ گویا Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©ÛŒ شان٠کبریائی کوچیلنج کرتاÛÛ’ یا اس جیسا بننے کا دعویٰ کرتاÛÛ’ یا اپنے آپ Ú©Ùˆ ایسا سمجھتا ÛÛ’ ‘ اسی بناپر اس کا ٹھکانا جÛنم Ú©Ùˆ قرار دیا گیا ÛÛ’Û”
اﷲتعالیٰ Ú©Ùˆ اپنے بندوں میں عَجز ونیازاور تواضع وانکسار Ú©ÛŒ صÙات پسند Ûیں‘ Ø¨Ù„Ú©Û Ø¹Ø¨Ø§Ø¯Øª Ú©Û’ معنی ÛÛŒ اﷲتعالیٰ Ú©ÛŒ Ø¨Ø§Ø±Ú¯Ø§Û Ù…ÛŒÚº انتÛائی تذلّÙÙ„ (Submissiveness)Ú©Û’ Ûیں۔ ارشاد٠باری تعالیٰ ÛÛ’: ''بے Ø´Ú© اﷲتعالیٰ مغرور ‘ متکبر Ú©Ùˆ پسند Ù†Ûیں Ùرماتا‘‘ (النسائ:36)Û”(Û²)''اسی طرØ+ اﷲ Ûر جبار متکبرکے دل پر (اس Ú©ÛŒ سرکشی Ú©Û’ وبال Ú©Û’ طور )Ù…Ûر لگا دیتا Ûے‘‘ (المؤمن:35)۔رسول Ø§Ù„Ù„Û ï·º Ù†Û’ Ùرمایا: ''قیامت Ú©Û’ دن متکبر ین Ú©Ùˆ (انسانی Ø´Ú©Ù„ میں )چھوٹی چھوٹی چونٹیاں بنا کر اٹھایا جائے گا ‘ لوگ انÛیں روندیں Ú¯Û’ ‘ Ûر چھوٹی چیز بھی ان پر مسلط ÛÙˆÚ¯ÛŒ ‘ پھر انÛیں جÛنم Ú©Û’ اÙس قید خانے Ú©ÛŒ طر٠لے جایا جائے گا ‘ جسے ''بÙولَس‘‘ Ú©Ûتے Ûیں اور ایسی آگ Ú©Û’ شعلے ان پر بلند ÛÙˆÚº Ú¯Û’ ‘ جو آگ Ú©Ùˆ بھی جلا ڈالے ‘ انÛیں زÛریلی مٹی اور جÛنمیوں Ú©Û’ زخموں Ú©ÛŒ پیپ پلائی جائے گی‘‘ (ترمذی:2492)۔اس Ú©Û’ برعکس جو اﷲ Ú©Û’ Ø+ضور تواضع کرے ‘ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° اسے سربلندی عطا ÙرماتاÛÛ’ ‘ ارشاد٠نبوی ÛÛ’: ''جو شخص اﷲتعالیٰ Ú©Û’ لیے ایک Ø¯Ø±Ø¬Û ØªÙˆØ§Ø¶Ø¹ کرتا ÛÛ’ â€˜Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ø³ کا ایک Ø¯Ø±Ø¬Û Ø¨Ù„Ù†Ø¯ ÙرماتاÛÛ’ اورجو شخص Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ سامنے ایک Ø¯Ø±Ø¬Û ØªÚ©Ø¨Ù‘Ø± کرتاÛÛ’ â€˜Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ø³ Ú©Ùˆ ایک Ø¯Ø±Ø¬Û Ù¾Ø³Øª کردیتاÛÛ’Ø›Ø+تیٰ Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° اس Ú©Ùˆ سب سے Ù†Ú†Ù„Û’ Ø·Ø¨Ù‚Û Ù…ÛŒÚº کردیتاÛÛ’ ‘‘(سÙنن ابن ماجÛ:4176)Û” رسول Ø§Ù„Ù„Û ï·º Ù†Û’ ارشاد Ùرمایا: '' بدترین Ø¨Ù†Ø¯Û ÙˆÛ Ûے‘ جو تکبر کرے اور Ø+د سے تجاوز کرے اور ''جبّار٠اعلیٰ‘‘ Ú©ÛŒ Ûستی Ú©Ùˆ بھول جائے‘ جو گھمنڈ میں مبتلا ÛÙˆ اور اترائے اور خداوند٠کبیر ومÙتَعال Ú©Ùˆ بھول جائے اور جو (اØ+کام٠خداوندی سے) غاÙÙ„ Ûوجائے اور انÛیں نظراندازکردے اور قبر اور اس میں گلنے سڑنے Ú©Ùˆ بھول جائے ‘ جو سرکشی اختیار کرے اور(اØ+کام٠الٰÛÛŒ سے )بغاوت کرے اور اپنے آغاز وانجام Ú©Ùˆ بھول جائے‘‘(ترمذی:2448) ”
Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ø¨Ù† مبارک Ù†Û’ Ú©Ûا: ''کمال٠تواضع ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù†Ø³Ø§Ù† دنیاوی اعتبار سے اپنے سے Ú©Ù… تر Ú©Û’ ساتھ تواضع کرے ‘ ÛŒÛاں تک Ú©Û Ø§Ø³Û’ اØ+ساس Ûوجائے Ú©Û Ø¯Ù†ÛŒØ§ÙˆÛŒ Ø¬Ø§Û ÙˆÙ…Ù†ØµØ¨ Ú©ÛŒ بنا پر آپ Ú©Ùˆ اس پر کوئی Ùضیلت Ø+اصل Ù†ÛیںÛÛ’ اور ÛŒÛ Ú©Û Ø¬Ùˆ دنیاوی اعتبار سے اس سے برتر ÛÛ’ ‘ اپنے آپ Ú©Ùˆ اس Ú©Û’ آگے ذلیل Ù†Û Ú©Ø±Û’ â€˜ØªØ§Ú©Û Ø§Ø³Û’ معلوم Ûوجائے Ú©Û Ø§Ø³ Ú©ÛŒ دنیاوی برتری Ø+قیقت میں Ùضل وکمال Ù†Ûیں Ûے‘‘۔ Ù‚ØªØ§Ø¯Û Ù†Û’ Ú©Ûا : '' جسے اﷲتعالیٰ Ù†Û’ مال یا جمال یا علم یا اسباب٠ظاÛری سے نوازا ÛÙˆ اور پھر ÙˆÛ ØªÙˆØ§Ø¶Ø¹ Ù†Û Ú©Ø±Û’ تو قیامت Ú©Û’ دن ÛŒÛÛŒ نعمتیں اس Ú©Û’ لیے وبال بنیں گی‘‘۔ ایک روایت میں ÛÛ’: ''اﷲتعالیٰ Ù†Û’ عیسیٰ Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø³Ù„Ø§Ù… Ú©Ùˆ ÙˆØ+ÛŒ Ùرمائی Ú©Û Ø¬Ø¨ میں آپ Ú©Ùˆ نعمتوں سے نواز ÙˆÚº تو آپ عاجزی اختیار کریں‘ ØªØ§Ú©Û Ù…ÛŒÚº تکمیل ٠نعمت کروں‘‘(اÙØ+یاء علوم٠الدین ‘ جلد:3ص:419)۔متکبر Ú©ÛŒ ایک Ù¾Ûچان اَڑیل پن ‘ ÛÙ¹ دھرمی اور Ú©Ù¹ Ø+جتی Ûوتی Ûے‘ ÙˆÛ Ø+Ù‚ Ú©Û’ آگے سرتسلیم خم Ù†Ûیں Ú©Ø±ØªØ§â€˜Ø¨Ù„Ú©Û Ø¹Ù‚Ù„ÛŒ دلائل سے اسے رد کرتاÛÛ’Ø› Ø+Ø§Ù„Ø§Ù†Ú©Û Ø§ÛŒÙ…Ø§Ù† Ú©ÛŒ Ø+قیقت ا ورمومن Ú©ÛŒ Ù¾Ûچان ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø§ï·²ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° اور اس Ú©Û’ رسول٠مکرم ï·º Ú©Û’ Ùرمان Ú©Û’ آگے بلاچوں وچرا سرتسلیم خم کردیتاÛÛ’Û” اسے عقل Ú©ÛŒ کسوٹی پر Ù†Ûیں پرکھتا‘ Ø¨Ù„Ú©Û Ø¹Ù‚Ù„ Ú©ÛŒ راستی اور اÙصابت (Righteousness) کیلئے ÙˆØ+ی٠ربانی Ú©Ùˆ کسوٹی بناتاÛÛ’ اوراسی نتیجÛÙ” Ùکر Ú©Ùˆ راست اور Ø+Ù‚ سمجھتا ÛÛ’ ‘ جو ÙˆØ+ÛŒ Ú©ÛŒ کسوٹی پر پورا اترے‘جو عقل Ú©Ùˆ مطلقاً معرÙت٠Ø+Ù‚ کیلئے میزان اور کسوٹی بنائے‘و Û Ø²Ù†Ø¯ÛŒÙ‚ ÛÛ’ اوریÛÛŒ ابلیس کا Ø´Ùعار ÛÛ’Û” اﷲتعالیٰ ارشاد ÛÛ’: ''اور(اے آدم!) ÛÙ… Ù†Û’ تم Ú©Ùˆ پیدا کیا ‘ پھر تمÛاری صورت بنائی ‘ پھر ÛÙ… Ù†Û’ Ùرشتوں سے Ú©Ûا: آدم Ú©Ùˆ Ø³Ø¬Ø¯Û Ú©Ø±Ùˆ تو ابلیس Ú©Û’ سوا سب Ù†Û’ Ø³Ø¬Ø¯Û Ú©ÛŒØ§ (اور) ÙˆÛ Ø³Ø¬Ø¯Û Ú©Ø±Ù†Û’ والوں میں شامل Ù†Û Ûوا ‘ (Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ ) Ùرمایا: تجھ Ú©Ùˆ Ø³Ø¬Ø¯Û Ú©Ø±Ù†Û’ سے کس چیز Ù†Û’ منع کیا‘ Ø¬Ø¨Ú©Û Ù…ÛŒÚº Ù†Û’ تمÛیں Ø+Ú©Ù… دیا تھا؟‘ اÙس Ù†Û’ Ú©Ûا میں اس سے بÛتر ÛÙˆÚº ‘ تو Ù†Û’ مجھ Ú©Ùˆ آگ سے پیدا کیا ÛÛ’ اور اس Ú©Ùˆ مٹی سے پیدا کیا Ûے‘ (اﷲتعالیٰ Ù†Û’ ) Ùرمایا: تو ÛŒÛاں سے اتر ‘ تجھے ÛŒÛاں گھمنڈ کرنے کا کوئی Ø+Ù‚ Ù†ÛیںپÛنچتا‘‘(Ø §Ù„اعراÙ:12-13)Û” یعنی آگ لطی٠ÛÛ’ اور مٹی کثی٠‘ اور لطی٠چیز کثی٠سے اÙضل Ûے‘ تو میں اپنے جوÛر٠تخلیق Ú©Û’ اعتبار سے اÙضل ÛÙˆ کر ادنیٰ Ú©Û’ سامنے Ø³Ø¬Ø¯Û Ú©ÛŒØ³Û’ کروں؟ اسے عقل Ù†Ûیں مانتی‘ دلیل اس کا ساتھ Ù†Ûیں دیتی۔ سو‘اÙس Ù†Û’ عقلی دلیل سے Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©Û’ Ø+Ú©Ù… Ú©Ùˆ رَد کردیا اور راندÛÙ” Ø¯Ø±Ú¯Ø§Û Ûوااور Ùرشتوں Ù†Û’ بلاچوں وچرا Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©Û’ Ø+Ú©Ù… Ú©Ùˆ تسلیم کیا اور آدم Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø³Ù„Ø§Ù… Ú©Û’ سامنے Ø³Ø¬Ø¯Û Ø±ÛŒØ² Ûوگئے۔ Ùرشتوں Ú©Ùˆ معلوم تھا Ú©Û Ú©Ù…Ø§Ù„ Ù†Û Ø§Ù“Ú¯ میںÛÛ’ ‘ Ù†Û Ø°Ø±ÛÙ” خاک میں Ûے‘ کمال تو ربÙÙ‘ ذوالجلال Ú©ÛŒ عطا میں Ûے‘ ÙˆÛ Ú†Ø§ÛÛ’ تو ذرّے Ú©Ùˆ آÙتاب سے بالا کردے ‘ قطرے Ú©Ùˆ سمندر کردے اور خاک Ú©Û’ پتلے آدم Ú©Ùˆ رشک ملائک بنادے۔
پس ‘متکبر Ú©ÛŒ ایک Ù¾Ûچان خود سری ‘ خودی Ùریبی اوراپنی ذات Ú©Ùˆ راستی٠Ùکر (Self Righteousness)کا Ø+امل سمجھنا Ûے‘ ایسے شخص پر اﷲتعالیٰ معرÙت٠Ø+Ù‚ Ú©Û’ دروازے بند کردیتا ÛÛ’ اور Ùریب٠نÙس میں مبتلا Ûوکر ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†ÛŒ خطا Ú©Ùˆ صواب ‘ باطل Ú©Ùˆ Ø+Ù‚ ‘ ظلم Ú©Ùˆ عدل اور ناروا Ú©Ùˆ روا سمجھنے لگتاÛÛ’Û” آج ÛÙ… اپنے پورے ماØ+ول اور نظام کا Ø¬Ø§Ø¦Ø²Û Ù„ÛŒÚº تو ÛÙ… پر عیاں Ûوگا Ú©Û Ø¨Ø+یثیت ٠مجموعی ÛÙ… اسی مرض میں مبتلا Ûیں Û” ÛŒÛ Ùریب Ù Ù†Ùس انÙرادی بھی ÛوتاÛÛ’ اور گروÛÛŒ اور طبقاتی بھی Û” ÛŒÛÛŒ ÙˆØ¬Û ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù“Ø¬ ÛÙ… میں کتنے ÛÛŒ Ú¯Ø±ÙˆÛ Ûیں‘ جنÛÙˆÚº Ù†Û’ شریعت Ú©Û’ Ù…Ø³Ù„Ù‘Ù…Û Ù…Ø¹ÛŒØ§Ø±Ø§Øª Ú©Ùˆ رد کرکے اپنے اپنے معیارات وضع کرلیے Ûیں ‘ Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø§Ù‚Ø¨Ø§Ù„Ø” کا ÛŒÛ Ùرمان سچ ÛÛ’:
Ø+قیقت خراÙات میں Ú©Ú¾Ùˆ گئی
ÛŒÛ Ø§Ùمت روایات میں Ú©Ú¾Ùˆ گئی
Ø¨Ù†Ø¯Û Ø¬Ø¨ خودرائی ‘ خود نگری ‘ خود Ùریبی اور عÙجب٠نÙس میں مبتلاÛوتاÛÛ’ ‘ تو خود Ú©Ùˆ بڑا سمجھنے لگتا ÛÛ’ اور دوسروں Ú©Ùˆ اپنے مقابلے میں Ø+قیر جاننے لگتا Ûے‘ Ø+دیث٠پاک میں ÛÛ’Û±)''رسول کریم ï·º Ù†Û’ Ùرمایا: جس Ú©Û’ دل میں Ø°Ø±Û Ø¨Ú¾Ø± بھی تکبر Ûوگا ‘ ÙˆÛ Ø¬Ù†Øª میں داخل Ù†Ûیں Ûوگا‘ ایک شخص Ù†Û’ عرض Ú©ÛŒ: (یارسول اﷲ صلی اﷲ علیک وسلم!) انسان چاÛتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ کا لباس اچھا Ûو‘ جوتے اچھے Ûوں‘(کیا ÛŒÛ ØªÚ©Ø¨Ø± ÛÛ’ØŸ) آپ ï·º Ù†Û’ Ùرمایا: (Ù†Ûیں)‘ بے Ø´Ú© Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ°(اپنی ذات ‘ صÙات اور اÙعال میں) جمیل ÛÛ’ اوراپنی صÙت٠جمال کا ظÛور( اپنی مخلوق میں بھی ) پسند ÙرماتاÛÛ’ ‘تکبر تو Ø+Ù‚ Ú©Û’ انکار اور لوگوں Ú©Ùˆ (اپنے مقابلے میں) Ø+قیر جاننے کا نام Ûے‘‘(مسلم:147)Û”